joi, 28 august 2008

Constatari amare...?


Acum citeva zile avusesem o discutie cu un vechi prieten din Statele Unite pe tema transnistreana in contextul evenimentelor de ultima ora din Georgia, reactia conducerii de la Kiev, dar si a vizitei « planificate » a lui Voronin de « lustruire a papucilor presedintelui rus Medvedev » cu 2 zile inainte de aniversarea Independentei RM botezata de catre comunistii de la Chisinau « ziua republicii ».

Constatari amare …

Independenta Moldovei nu numai ca e pusa sub semnul intrebarii de catre majoritatea actorilor din regiune, nemaivorbind de marile puteri, dar mai e si batjocorita in ultimul timp de catre conducerea actuala.

Evenimentele din Caucaz, desi se petrec la o distanta indepartata din punct de vedere geografic de RM, au un impact direct asupra evolutiei perspectivei de existenta a RM ca stat.

In mod implicit ar trebui sa ne aducem aminte cu cita ardoare conducerea de la Chisinau trimbita necesitatea recunoasterii internationale a neutralitatii RM, fiind considerata drept temelie a existentei Republicii Moldova, doleanta care nu a prea fost inteleasa de catre vecinii sai, fiind neglijata de catre majoritatea actorilor regionali.

Haideti sa incercam sa privim inca o data harta politica a Europei si locul pe care il avem noi pe acest continent. RM este un stat enclava cu un conflict « inghetat » pe teritoriul sau avind drept vecini : Romania, stat membru al Uniunii europene, membru NATO, si Ucraina, tara vecina cu Rusia, ce tinde sa obtina in decembrie anul curent statutul de tara candidat NATO.

Pe de o parte, statutul de tara candidata i-ar permite NATO un control important asupra evolutiei situatiei militare in zona bazinului marii negre, dar si a evolutiilor politice si economice din Ucraina.

Republica Moldova impreuna cu Transnistria, potrivit acestui prim scenariu ar putea fi « digerata » de catre politicile NATO si UE pe parcursul a citorva ani.

Pe de alta parte, schimbul dur de replici intre Ucraina si Rusia in privinta utilizarii flotei militare stationate in Crimeia incita tot mai mult la specularea diferitor scenarii de destabilizare a stuatiei politice din Ucraina dat fiind situatia problematica din Crimeia si a regiunii Donbasului locuita cu preponderenta de o populatie de origine rusa cu un pasaport rus « in buzunar ».

Perspectiva repetarii scenariului evenimentelor din Caucaz de asta data in regiunile din Ucraina ar putea deveni tot mai realista.

Din pacate Moldova, Ucraina dar si Belorusia nu pot sa se debaraseze de statutul de zona tampon pe care Rusia reuseste prin diferite mijloace pe care le are la dispozitie, inclusiv « arma gazului » sa o controleze, satisfacindu-si intr-o masura oarecare statutul de « putere regionala », Politica Europeana de vecinatate permitindu-i cu usurinta acest lucru.

Tot mai mult si mai mult tema reaparitiei « razboiului rece » este vehiculata in presa europeana. Moldova din pacate reprezinta datorita existentei conflictului transnistrean o parte a « frontului de lupta » intre occident si « imperiul rus », care ramine tot mai izolat in ultimul timp.

Ar fi naiv din partea noastra sa negam existenta unei rivalitati tot mai evidente intre partile evocate ca urmare a « procesului de trezire a ursului siberian », care poate fi interpretata si drept « acutizare a unei stari avansate de ebrietate a acestuia » pe fonul « seringii gazului si a petrolului ».

O buna parte de experti militari ar fi de parerea ca operatia militara efectuata de catre fortele armate ruse pe teritoriul georgian ar fi necesitat cel putin o luna de pregatiri.

Occidentul in persoana Uniunii Europene si in consecinta, politica europeana de vecinatate din pacate nu a fost in stare sa previna escaladarea conflictului in Caucaz. Conducerea de la Tbilisi le-a oferit cu prea mare usurinta rusilor posibilitatea de a se reafima pe scena internationala.

PEV-l are deficiente serioase la acest capitol si ar trebui sa sufere schimbari. Anume in acest context de criza, presedintele Frantei, Nicolas Sarkozy convoaca de urgenta pt. luni 1 septembrie Consiliul european.

La cerinta tarilor baltice si a Poloniei, Consiliul european este pus inca o data intr-o situatie de incercare, Uniunea Europeana fiind « obligata » de aceasta data sa ia niste decizii energice in numele celor 27 de tari membre.

In consecinta, PEV ar trebui sa-si reevalueze instrumentele de actiune cu scopul de a obtine o rentabilitate marita a influientei sale.

UE este pusa in situatia de a schimba accentele in cadrul PEV si ar putea in numele asigurarii unei stabilitati confortabile la hotarele sale sa recunoasca perspectiva europeana si implicit statutul de candidat potential al UE al Ucrainei dar si altor tari din regiune acordindu-le treptat statutul de tari asociate.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Ar fi bine ca Republica Moldova in actualul conflict dintre Rusia si Occident sa se apropie (sa fie apropiata) de UE mai rapid. Dar, tinind cont de actuala imagine a conducerii tarii e greu de sperat la acest lucru. In acest context, pozitia activa a Romaniei ar mari sansele la o apropiere rapida de UE, pina si acordarea cetateniei Romaniei la toti cetatenii RM ar fi un lucru ce ar permite ca Moldova sa fie aparata de Romania in cazul similar (Doamne fereste) cu cel al Georgiei. Nu cred ca acum UE ar fi impotriva ca RM sa fie aparata de pericolul scindarii chiar si prin acordarea masiva a cetateniei Romaniei (ceea ce ii infricoseaza pe rusi, tinind cont de declaratiile lui Lavrov).

Anonim spunea...

In conditiile in care dupa 1944 sute de mii de moldoveni au fost exilati in Iacutia(am avut contact cu ei in 1992)cred ca nu avem nici o speranta de unire a rusilor din R.Moldova cu patria muma.Politica de rusificare ne indepartat foarte mult de aceasta perspectiva.Stalin e artizanul-diavolul-conflictelor inghetate din toate vecinatatile rusiei.